dinsdag 20 maart 2012

L. haar keukentje


Zoals ik hier al schreef, kreeg L. voor haar tweede verjaardag van haar vader en mij een speelkeukentje. Ik wil 'm graag met terugwerkende kracht nog even aan jullie showen. Wat was ik in dubio. Ik wilde haar graag een keukentje geven, maar de betaalbare versies zijn vaak van plastic en die vind ik oprecht een soort van horizonvervuiling, maar dan in huis. De leuke houten keukentjes in omloop, zijn wat dat betreft een heel stuk beter, maar die zijn weer niet te betalen. Oplossing; zelf maken. Probleem daarbij; tijd tekort. Ik bedacht dit namelijk een krappe drie weken voor ze jarig was. Oeps.  Maar, de knoop moest door gehakt. Een echt zelfgemaakt keukentje zou wel echt een topcadeau zijn! Ik voorzag al hele familiestories waarbij ik overgrootoma was en het 31e achterkleinkind ook nog steeds met het keukentje speelde. Dat trok me over de streep en ik ging zelf aan de slag. ;) 

Ik struinde kringloopwinkels af op zoek naar een mooi formaat kastje. Dat bleek moeilijker dan verwacht. De tijd die ik in kringloopwinkels doorbracht, had ik beter kunnen steken in het zelf maken van een exemplaar. Uiteindelijk vond ik er 1 met perfecte afmetingen. Tenminste, de afmetingen waren perfect als ik 'm op z'n zij draaide. Dat moest dan maar. Met pijn in mijn hart (het betrof een jaren 50 medicijn-kastje in mintgroen) stripte en schuurde ik het kastje. Ik maakte er nieuwe deurtjes voor, waarvan er 1 een ovendeurtje werd. Ik kocht knoppen en onderzetters. Verfde laatstgenoemde zwart en had gaspitten met draaiknoppen. Ik kocht haken en een kapstokje en kon er keukengerei en een zelfgemaakt theedoekje, schortje en ovenwantjes aan hangen. Een oud bakblik werd de gootsteen, waarboven een oud uit de schuur opgediept kraantje kwam te hangen. Plankjes erin, pootjes eronder, klaar! Ik heb de nacht voor L. haar verjaardag nog staan werken, en dus waren er wat dingen waar geen tijd meer voor was. Ondertussen zijn we 9 maanden verder en moet ik nog steeds wat randjes in de verf zetten en wat haakjes verschuiven. Maar goed, het cadeau viel ontzettend in de smaak en tot nu toe wordt er iedere (!) dag mee gespeeld! 

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk keukentje, je kan zien dat er een hoop werk en liefde ingestoken is bij het maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt wel zien, dat ze er helemaal blij mee is. Het lijkt ook net een echte keuken met al die metalen onderdeeltjes.

    Gr. Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat knap! Keukentjes zijn zo leuk! Niet in de laatste plaats om 's avonds lekker precies zo op te ruimen als dat ik leuk vind ;-)

    BeantwoordenVerwijderen