vrijdag 23 maart 2012

Finishing Friday; De gehaakte poef TUTORIAL! / The crocheted pouf TUTORIAL!


Sinds ik dit bericht plaatste heb ik zoveel vragen gekregen over hoe de poef / het woonkussen gemaakt is, dat ik er een tutorial voor heb geschreven. Ik was er ooit al aan begonnen, maar maakte het steeds maar niet af. Vandaag (rustige dag op werk, hihi) deed ik dat wel. Maar het is zo makkelijk dat ik het bijna geen tutorial durf te noemen. Ik geef geen uitleg over hoe de haaksteken zelf moeten, dus enige basiskennis is gewenst. Wel is deze poef ook ontzettend goed te doen voor beginners, Er wordt namelijk alleen maar gebruik gemaakt van lossen, stokjes en halve vasten. Makkelijker kan echt niet! Voor beginnende haaksters; wil je deze poef graag maken, google deze steken gewoon even. Op bijvoorbeeld youtube zijn een heleboel duidelijke filmpjes te vinden.

Ok, here we go!

DE GEHAAKTE POEF TUTORIAL!
  • Haak een ketting van 4 lossen en sluit met een halve vaste tot een cirkel.
  • 1e toer: Haak 3 lossen. Dezen tellen als het eerste stokje. Haak vervolgens nog 11 stokjes in het midden van de cirkel. Sluit de ring door een halve vaste te haken in de laatst gehaakte losse van het eerste stokje. Je hebt nu dus in totaal 12 stokjes in de cirkel.
  • 2e toer: Haak 3 lossen als eerste stokje. Haak in de basis van deze 3 lossen (de halve vaste van de vorige toer) nog een stokje. Verder haak je in iedere steek 2 stokjes. Sluit deze toer weer door een halve vaste te haken in de derde losse van het eerste stokje. Je hebt nu 24 stokjes.
  • 3e toer: Begin weer met 3 lossen, het eerste stokje. Haak in de volgende steek 2 stokjes, in de volgende steek 1 stokje, in weer de volgende steek 2 stokjes, dan weer 1, etc. Herhaal dit tot je rond bent. Op die manier meerder je deze toer 12 steken. Sluit weer met een halve vaste. 
  • 4e toer: Haak 3 lossen, in de volgende steek 1 stokje en in de daaropvolgende steek 2 stokjes. In de steek daarna 1 stokje, in de volgende 1`stokje en in de steek daarna weer 2 stokjes. 1,1,2,1,1,2,1,1,2,1, etc dus. Ga zo door tot je rond bent en eindig weer met een halve vaste. Je hebt nu weer 12 steken gemeerderd. 
  • 5e, 6e, 7e, etc toer: Je meerdert in iedere toer dus evenveel steken, in dit geval steeds 12. Daardoor zal in iedere nieuwe toer het aantal ENKELE stokjes tussen de DUBBELE stokjes groter worden. Je begint iedere toer met 3 lossen (je eerste stokje) en je sluit iedere toer met een halve vaste. In toer 5 krijg je dus; 3 lossen, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes, 1 stokje, 1 stokje, 1, stokje, etc. In toer 6 krijg je 3 lossen, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes, 1 stokje, etc.
Haak net zolang tot de cirkel groot genoeg is naar jouw wens en haak er dan nog 1. Zorg dat je 2 cirkels ongeveer even groot zijn. Handig trucje daarvoor is gewoon iedere toer even turven. Of leg, terwijl je bezig bent, af en toe je 2e cirkel op de 1e om te kijken of ze al even groot zijn. Heel precies hoeft echt niet, daar zie je straks niets van.

* Mijn cirkels zijn gehaakt in grijs garen (en af en toe een paar toeren wit). Daarna heb ik hele lange kettingen van lossen gehaakt in alle kleuren van de regenboog. Die heb ik tussen de stokjes door geregen. Je kunt natuurlijk ook iedere toer een andere kleur haken, maar dat wilde ik in dit geval niet, want ik wilde een meer grijze ondergrond en vond dat geregen vlechtwerk juist leuk. Als je ook andere kleuren door je poef wilt 'vlechten' zoals ik, is dit het moment om dat te doen!  Daarbij nog een extra puntje; ik heb mijn 'basis-grijze' poef met een enkele draad gehaakt (en een daarbij passende naald, maat 5), omdat ik veel toeren wilde hebben, zodat ik er veel gekleurde kettingen doorheen zou kunnen vlechten. Wil je dit niet, dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om bijvoorbeeld een hele grove poef te haken. Dat is ook gaaf! Dan neem je gewoon (drie)dubbele draden (of heel dik garen) en een daarbij passende naald*

Wanneer je alletwee de cirkels af hebt, trek je ze 2 keer om op een stuk stof. Hiermee ga je het binnenkussen maken. Knip je binnenkussenhoes (leuk woord voor wordfeud) iets groter dan je gehaakte cirkels, op die manier kom je gehaakte hoes mooi strak om het kussen. Naai de twee lappen stof voor het binnen kussen op elkaar, laat een klein stuk open, vul en naai met de hand dicht.

Naai nu, met hetzelfde garen als waarmee je je cirkel hebt gehaakt, je twee cirkels met de hand voor de helft op elkaar. Trek over het binnenkussen en naai helemaal dicht.

KLAAR!! Ja echt, je bent gewoon al helemaal klaar! Makkelijk he? :)

Ik wil ook nog een knalgele..en een knalroze..en een grijs-met-roze.... :)

Als jullie er ook 1 maken, showen jullie me dan het resultaat?


Note; dit is mijn eerste tutorial, dus ik hoop dat het duidelijk is. Zoniet, vraag het me asjeblieft, want het is zo makkelijk, dan ligt het waarschijnlijk aan mijn knurftige uitleg.


THE CROCHETED POUF TUTORIAL IN ENGLISH!


Because I also got a lot of how-to questions about this crocheted pouf from other places in the world, I’m also giving an English tutorial. I’ll give it my best English try, but it will for sure not be without mistakes. Sorry for that. J

Since I posted THIS, I got so many questions about how to make such a crocheted pouf, I wrote a tutorial. But it’s so easy I almost can not call it a tutorial. It’s also very doable for beginners, because you only have to use chain-stitches, slip stitches and double crochets. Cannot be easier!

Ok, here we go!

  • Chain 4, use a slipstitch to make it a circle
  • 1st round: Chain 3. These count as your first double crochet. Crochet 11 more double crochets in the middle of your circle. Close the ring by making a slip stitch in the last chain of your first double crochet. So now you have 12 double crochets in the circle.
  • 2nd round: Chain 3, this is your first double crochet again. In the same space as your first of the chained 3 (the slipstitch of the 1st row/round), make another double crochet. Make 2 double crochets in each dc of the 1st round. Slipstitch in the first dc again. You now have 24 dc’s.
  • 3rd round: Chain 3 again, your first dc. Crochet 2 dc’s in the next stitch (the dc of your 2nd round), crochet 1 dc in the next, 2 dc in the one after that, 1 dc, 2, dc, etc. All the way around. This way you get 12 more stitches every round. Again, slipstitch to close.
  • 4th round: Chain 3, 1 dc in the next stitch, then 2 in the one after that. Then 1 dc again, 1 again and then again 2. So now you get 1,1,2,1,1,2,1,1,2, etc. Again you got 12 more stitches this round.
  • 5th , 6th, 7th, etc round: So I think you’ve noticed that you equally increase every round with 12 stitches. You always start a round by chaining 3 (your first dc) en you always close by using a slipstitch. So in round 5 you get: 1,1,1,2,1,1,1,2,1,1,1,2, etc. In round 6 you get: 1,1,1,1,2,1,1,1,1,2,1,1,1,1,2, etc.

Just go on with crocheting rounds ‘till you think your circle is big enough. Make 2 circles of the same size. It doesn’t have to be exactly the same size, so don’t worry if they are a little different. Later on you won’t notice.

* My circles are crocheted in grey (with a few white rounds). Then I crocheted long chains in rainbow-colours. I braided them between the dc's. You can also crochet every round in a different colour, but I wanted a more grey background. And I like the braided thing. :) When you want to braid other colours through your pouf like I did, this is the moment! *

When you’ve finished both your circles, put them on a piece of fabric. This is gonna be the poufpillowcase for your stuffing (haha nice self made word, sorry, I think you know what I mean). Trace around your crocheted circles, but make your fabric-circles a little bigger! This way your crocheted work get’s nicely tight around your pouf. Sew the fabric together, but leave a gap open for stuffing. Stuff and close by hand.

Now, sew, with the same thread you crocheted your pouf with, your 2 crocheted circles together half way around. Put the stuffed pouf in it and close it all the way around.

DONE! Really, you’re all done! Easy huh? :)

If you made one, show me!

Note; this is my first tutorial, so I hope it's clear. If you have any questions, please ask. It's so easy, if you don't get it, it's probably because of my dorky explanation. :)


 



26 opmerkingen:

  1. Wat super dat je dit deelt. Die wil ik ook eens proberen. Dank je wel.
    groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks for sharing! I love this pillow! Liz

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt!
    Ga hem zeker een keer maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gave kussen!
    Het is dan wel redelijk simpel maar het idee is super.
    Dank je wel voor het delen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaaf zeg! Ik heb me eens gewaagd aan dat haken, maar heb er echt geen geduld voor. ;)

    (post is trouwens nog niet binnen, wanneer heb je 't verstuurd? Ik ben benieuwd!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :( Ik heb je gemaild!

      Enne over die poef..ik heb ook weinig geduld, maar dit gaat snel! Dus probeer het eens (tip: dik garen, meerdere draden en haaknaald nr 15, klaar in no-time!) ;)

      Verwijderen
  6. Thank you for sharing the tutorial. I love this puff!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi
    Thank you for sharing your pouf tutorial. I love the way you added the woven stitches for extra colour! I would like to make one for myself, do you mind if I link to your site from my blog showing where I got the idea from.
    Thanks
    lucy x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw! Ik kom via Pinterest hier ennnnneee, WAUW!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel leuk idee! Wil ik ook eens proberen. Ik heb wel nog een vraagje: hoe hecht je de geregen draden dan aan elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Llevo tiempo pensando en hacer un puf asi, es precioso y los colores que has combinado me encantan, una maravilla de verdad!! gracias por compartir el tutorial
    Abrazos guapa

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel voor deze duidelijke tutorial. Ik ben ondertussen bezig met het haken van deze poef, de eerste circel is al bijna klaar :)
    Nu wil ik alleen nog graag weten waar je de poefs mee vult :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kom via via op je blog, wat een geweldige poef. Ik wil hem ik wil hem ik wil hem! Bedankt voor de uitleg. Ga nog eens verder neuzen ;-) liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. haha knurftige uitleg... dat woord gebruiken wij ook veel in ons gezin.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Greetings,

    I wanted to send a note that I added this pattern to an online knit and crochet community called Ravelry.com. The direct location on the pattern is http://www.ravelry.com/patterns/library/crocheted-pouf . You retain all the credit so let me know if you're unable to edit the details once you're a member of the site.

    Best regards!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat voor vulling kan ik het beste gebruiken? Bedankt voor de super uitleg ;-) Ik ben al een heel eind op weg met mijn poef!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mag ik vragen hoeveel toeren, of wat de diameter is van jouw poef? Vind jouw maat erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw erg mooi, ik wil m ook gaan maken!
    1 vraagje welk soort garen heb je gebruikt? Wol of katoen of wat anders?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Love the pattern
    Quick question though, how do you braid in the long chains with the double crochet?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. dus deze uit de foto is ook gehaakt met naald nummer 15?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik heb deze gelinked https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    vr gr jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hi, Could you please tell me what the fiber content is for the grey yarn and also what the weight is? Did you double up on the yarn or just use one strand? Finally, how many yards did you use of the grey and white?

    Thanks for your time.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Thank you so much for the pattern! I included it in a boho crochet roundup on my blog. http://kaijumaddy.com/2018/06/23/11-free-boho-crochet-patterns/

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen